Aptuveni trešdaļa autovadītāju mēdz sēsties pie stūres pēc alkohola lietošanas.

Tuvojas Līgo svētki un, kā ik gadu, tas ir laiks, kad aktīvi tiek atgādināts par atbildīgu alkohola lietošanu un tā nesavienojamību ar braukšanu pie stūres. Neraugoties uz to, 32% autovadītāju atklāj, ka mēdz vadīt spēkratu arī tad, ja ir lietots alkohols – 25% norāda, ka lieto alkoholu līdz pieļaujamai 0,5 promiļu robežai, 6% atzīst, ka vienu vai dažas reizes gadā mēdz braukt arī pārsniedzot 0,5 promiļu robežu, bet 1% norāda, ka tā dara vairākas reizes gadā, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati. Pētījums apliecina, ka ar braukšanu pie stūres pēc alkohola lietošanas visbiežāk grēko vīrieši.

Salīdzinot pētījuma rezultātus ar 2021. gada datiem, varam secināt, ka ir nedaudz samazinājies to autovadītāju skaits, kuri mēs pārsniegt pieļaujamo 0,5 promiļu robežu. Ja pērn vienu vai vairākas reizes gadā šo robežu pārsniedza kopumā 9% autovadītāju, tad šogad tie ir 7%. Arī šogad saglabājas tendence, ka sievietes daudz retāk sēžas pie stūres reibumā, piemēram, pērn 31% vīriešu norādīja, ka ir braukuši reibumā līdz pieļaujamai 0,5 promiļu robežai, kamēr šādu atbildi sniedza vien 18% sieviešu, bet šogad šādu atbildi sniedza 32% vīriešu un 16% sieviešu.


Alkohola lietošana nav savienojama ar braukšanu pie stūres, to apliecina arī aizvadītā gada dati par ceļu satiksmes negadījumiem. 2021. gadā reģistrēti 3 406 ceļu satiksmes negadījumi ar cietušajiem, no tiem 185 gadījumos vismaz viens vadītājs bijis alkohola reibumā. Tie ir aptuveni 5,5% no visiem negadījumiem ar cietušajiem. Ja paraugāmies uz negadījumiem, kuros ir bojā gājušie, statistika ir vēl bēdīgāka – 7,5% no ceļu satiksmes negadījumiem ar bojā gājušajiem, vismaz viens no autovadītājiem ir bijis alkohola reibumā.


“Neraugoties uz to, ka šobrīd likums pieļauj nelielu alkohola daudzumu asinīs, es aicinātu autovadītājus atturēties no alkohola lietošanas, ja jāsēžas pie stūres. Plānosim svētkus tā, lai nebūtu vajadzības kaut kur braukt, neraugoties uz to, kāds alkohola daudzums lietots. Arī līdzcilvēkus aicinu nepalikt vienaldzīgiem un apzināties, ka negatīvā statistika un negadījumi uz ceļiem ir mūsu visu atbildība,” norāda Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks.


Eksperts piebilst: “Ja redzat kādu, kurš reibumā grasās sēsties pie stūres, noteikti iesaistieties ne tikai aizrādot, bet arī informējot atbildīgās iestādes, ja neizdodas pārgalvīgo braucēju apturēt. Kādam varētu šķist, ka šādi rīkojoties viņš jutīsies slikti, bet padomājiet, kādas būs sajūtas, kad notiks negadījums, ko varējāt novērst?!”.
Bēdīgo statistiku rada ne tikai alkohola lietošana, bet arī nogurums un negulētās naktis, kas svētku reizēs var būt īpaši aktuāla problēma. Ja visu nakti esam svinējuši un, sagaidot saullēktu, sēžamies pie stūres, risks ir tikpat liels, cik lietojot alkoholu. Diemžēl, nav rīku, kas ļautu izmērīt noguruma un neizgulēšanās pakāpi.


“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss” ir bezalkoholiskā alus “Carlsberg 0.0” pētījums, kas tapis sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu un pētījumu centru Norstat. Pētījumā, kas veikts aprīlī, piedalījās 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Aptaujas ietvaros respondenti varēja izvēlēties vairākus atbilžu variantus. Pētījums veikts ar mērķi sekmēt atbildību braukšanu un izpratni par to, kas rada papildus riskus uz ceļiem, un kā tos novērst.