Lietuvā vairs nedrīkstēs runāt pa telefonu pie stūres; par to pat varēs atņemt tiesības

Lietuvā šomēnes stājās spēkā vairākas izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos. Viena no galvenajām izmaiņām ir par tālruņa lietošanu pie stūres. "Drošas Braukšanas Skolas" direktors Jānis Vanks intervijā portālam Jauns.lv Lietuvā pieņemtās izmaiņas vērtēja pozitīvi, norādot, ka tās veicina drošu braukšanu. 

Plašsaziņas līdzekļi jau informēja, ka no 1. maija Lietuvā autovadītājiem ir aizliegts ar rokām lietot mobilos tālruņus. Izņēmumi ir trīs gadījumos: ja transportlīdzeklis stāv, ja ar mobilo tālruni darbojas brīvroku režīmā un tālrunis atrodas speciālā turētājā un ja ar mobilo tālruni braukšanas laikā darbojas ar transportlīdzekļa (brīvroku) ierīci, kas uzstādīta uz stūres, multimediju sistēmā vai citā veidā.

Autovadītāja rokām ir jābūt uz stūres

"Drošas Braukšanas Skolas" direktors Vanks Lietuvā pieņemtās izmaiņas vērtēja šādi: “Tas ir ļoti loģisks risinājums. Ja runājam par tālruņu lietošanu pie stūres, ir divas galvenās lietas, traucēkļi, kas ir jāsaprot.

Pirmais ir fiziskais traucēklis. Tas saistīts ar to, ka mūsu rokas ir aizņemtas (ar telefonu), bet tām ir jābūt uz stūres.

Otrkārt, jāņem vērā arī emocionālā puse, piemēram, arī brīvroku režīmā pa telefonu var runāt tikai par elementārām tēmām, bet nopietnas sarunas labāk risināt, apstādinot auto."

Mēs braucam ar aiztaisītām acīm

Ir slikti, ka autovadītāji netur abas rokas uz stūres. Tāpat jāņem vērā pēdējā laikā novērotā tendence, ka cilvēki lasa ziņas telefonā, braucot pie stūres.

“Tas nozīmē, ka mums ir ne tikai aizņemtas rokas, bet arī mūsu uzmanība ir nulle. Faktiski mēs braucam kā ar aiztaisītām acīm,” speciālists skaidroja.

Braucot pie stūres, skatās video

Līdz ar to izmaiņas Lietuvas Ceļu satiksmes noteikumos vērtējamas pozitīvi.

“Tas ir labs risinājums. Ir viens mīnuss, bet to laikam ir grūti ierobežot. Bieži vien var redzēt, ka cilvēki (sēžot pie stūres) telefonā skatās kādu TV raidījumu vai video.”

Uzmanība pievērsta telefonam nevis satiksmei

Arī tad, ja telefons atrodas speciālajā turētājā, video skatīšanās braukšanas laikā atņem uzmanību no ceļa. “Paldies Dievam, ka tas nav pārāk bieži izplatīts, bet tas ir traki,” viņš teica.

Šādos gadījumos telefons gan neatrodas autovadītāja rokās, tomēr liela daļa viņa uzmanības ir pievērsta telefonam nevis apkārtējai satiksmei.

Jāņem vērā arī emocionālā puse

Otrkārt, vērtējot tālruņa lietošanu pie stūres, jāņem vērā arī emocionālā puse. Arī brīvroku režīmā pa telefonu var runāt par elementārām un nesvarīgām tēmām, piemēram: “Čau, kā tev iet, bla, bla, bla.”

Bet nopietnas sarunas par darbu, attiecībām un citām svarīgām tēmām, kur vajadzīga liela koncentrēšanās, labāk risināt, apstādinot auto. “Aizrautīgā runāšana bieži vien paņem ļoti daudz uzmanības no autovadīšanas, neskatoties uz to, ka mums abas rokas ir uz stūres,” eksperts norādīja.

Tas ir solis pareizajā virzienā

Rezumējumā Vanks pauda viedokli, ka “kaut kādā veidā kaut kas ir jārisina saistībā ar telefona lietošanu pie stūres”.

“Ja mēs varam sākt kā lietuvieši, ka mums telefons nav rokā vai pie auss piebāzts, ar plecu pieturēts (ir redzēti visādi šausmīgi risinājumi), tas jau ir solis uz priekšu. Cilvēkiem ir vismaz kaut kādi ierobežojumi. Attiecīgi kontrolējošām iestādēm ir kaut kāds materiāls, ar ko var strādāt, lai tiešām sodītu tos, kas pārkāpj noteikumus.

Faktiski tas [Lietuvā pieņemtās izmaiņas] ir labs variants. Tur vēl ir daudz visādu lietu, pie kā var piestrādāt, bet ar kaut ko ir jāsāk, "Drošas braukšanas skolas" direktors sacīja.

Var noteikt naudas sodu

Par pārkāpumiem mobilā tālruņa lietošanā var tikt piemērots naudas sods no 60 līdz 90 eiro.

Ja autovadītāju pieķer otrreiz par to pašu pārkāpumu, viņš uz trim mēnešiem var zaudēt autovadītāja apliecību.

Rakstu sagatavoja portāls Jauns.lv.