Būtiskākais par motobraukšanas ekipējumu un drošību.

Motobraucēju skaits ar katru gadu turpina pieaugt. Tie ir vieni no neaizsargātākajiem satiksmes dalībniekiem, tāpēc katram motobraucējam ir nozīmīgi padomāt par visām niansēm - sākot ar ceļu satiksmes zināšanām, psiholoģisko sagatavotību, motocikla tehnisko stāvokli līdz pat apģērbam, ķiverei un apdrošināšanai, lai braucienu padarītu pēc iespējas drošāku.

Ekipējuma izvēle ir tik pat svarīga kā paša motocikla izvēle. Speciālās drēbes atbild ne vien par ērtu motocikla vadīšanu, bet to svarīgākā funkcija ir pasargāt no dabas elementiem un aizsargāt motobraucēju kritiena gadījumā.

Šajā rakstā vērsīsim uzmanību, kādam ir jābūt motobraucēja speciālajam ekipējumam, ko motobraucējiem jāņem vārā atrodoties ceļu satiksmē un kādas ir apdrošināšanas iespējas, lai pasargātu savu motorizēto divriteņu spēkratu. Veicām arī aptauju DBS sociālo tīklu kontos.

98% no aptaujātajiem moto braucējiem atzīst, ka moto apģērbam piešķir lielu nozīmi, no kuriem 55% aptaujāto moto braucēju speciālo apģērbu izvēlas, lai palielinātu drošības līmeni, 38% svarīgs ir komforts, bet 5% izvēlas apģērbu cenas un kvalitātes vadīti.

Viens no svarīgākajiem jautājumiem ir: ”Kādam ir jābūt moto braukšanas apģērbam? "

Tam ir jābūt atbilstošam braucēja izmēriem un noteikti ērtam, lai braucējs tajā spētu brīvi kustēties. Zābakiem jābūt ciešiem, bet komfortabliem, tie nav paredzēti staigāšanai. Īsie zābaki ir ērtāki ikdienai, bet garie labāk pasargās. Speciālās moto džinsas, tekstila bikses, kā arī jakas ir izstrādātas no īpaša materiāla ar speciāliem aizsargiem, kas iestrādāti no iekšpuses, lai kritiena un slīdēšanas gadījumā paglābtu braucēju no ādas bojājumiem. Piedāvāto bikšu un jaku klāsts moto veikalos ir plašs, kur katrs braucējs var atrast sev vēlamā materiāla un dizaina variantu.
Svarīgs moto braukšanas elements ir cimdi. To izvēle ir jāveic rūpīgi, lai tie būtu atbilstoši braucēja plaukstas izmēram. Ja cimdi būs par lielu, tad veidosies krunkas plaukstas daļā, kas apgrūtinās braukšanu, bet pārāk mazi cimdi apgrūtinās plaukstas kustības.
Ķivere ir pats svarīgākais motociklista ekipējums. Ķiveri iegādājas uz ilgu laiku, tāpēc tās izvēle ir būtiska. Izvēloties ķiveri ir ņem vērā:

  • Motocikla tips - sporta, tūrisma, enduro utt. Jāizvēlas attiecīgais ķiveres žanrs, kas atbilst motociklam.
  • Izmērs - ķiverei perfekti jāder tā nēsātajam. Iegādi nevajadzētu veikt attālināti, to noteikti ir nepieciešams piemērīt.
  • Vaļējā vai slēgtā tipa - vaļējā tipa ķiverēm būs nepieciešamas brilles, šāds variants vairāk piemērots pilsētas pārbraucieniem. Ja jābrauc garāki gabali, tad labāk izvēlēties slēgtā tipa, kas pasargās no moskītiem, vēja un citiem dabas elementiem.
  • Stikls - nav ieteicams iegādāties ķiveri tikai ar tonēto vai spoguļa stiklu, jo tas būtiski var traucēt braukt diennakts tumšajā laikā. Ja tomēr tāda izvēle tiek veikta, tad jāizvēlas ķivere, kam komplektā nāk arī pilnīgi caurspīdīgs stikls.

Drošas Braukšanas Skolas sociālo tīklu kontos aptaujātie motobraucēji izturas atbildīgi pret savu drošību, jo 84% respondentu atzīst, ka braucot ar motociklu velkā speciālo motobraukšanas jaku, 79% ir iegādātas speciālās motobraukšanas bikses, 90% aptaujāto velkā cimdus brauciena laikā un 88% ir parūpējušies par speciālajiem motobraukšanas zābakiem.

Ko motobraucējiem ir jāņem vērā atrodoties ceļu satiksmē?

Drošas Braukšanas Skolas direktors Jānis Vanks norāda: “Galvenais ir vienmēr atcerēties ka motobraucējs ir mazāk aizsargātais satiksmes dalībnieks. Motobraucējam ir jābrauc tā, lai braucot plūsmā, viņš būtu redzams citu satiksmes dalībnieku spoguļos. Jāseko līdzi satiksmei, īpaši krustojumos, stāvvietās un pienākošajos ceļos no kuriem kāds var izbraukt nepamanījis motobraucēju. Jāmēģina rast acu kontaktu ar citiem satiksmes dalībniekiem.”

Drošas Braukšanas Skolas A kategorijas apmācību pasniedzējs Helmuts Palkavnieks uzsver: ”Motociklistiem galvenais uzdevums ceļu satiksmē ir izdzīvot. Protams - labs ekipējums ir ļoti svarīga detaļa, tomēr tā nepasargās mūs no iekļūšanas nelaimē. Tāpēc motociklistiem ir vitāli svarīgi iemācīties ne tikai kontrolēt satiksmi sev apkārt, bet arī sekot līdz brauktuves virsmas stāvoklim un plānot savas nākamās darbības. Ne mazāk svarīgi ir arī attīstīt savas braukšanas iemaņas, jo arī bez tām neiztikt negaidītās situācijās. Esmu dzirdējis frāzi: “ vecāki - māciet saviem bērniem braukt ar moto, jo tas attīsta viņos spēju ātri apstādāt informāciju un pieņemt lēmumus”. Un tieši tādam ir jābūt labam motobraucējam.”

Lai noskaidrotu kāda apdrošināšanas polise ir obligāti jāiegādājas, lai piedalītos ceļu satiksmē ar motociklu un par KASKO apdrošināšanas iespējām, komentē Drošas Braukšanas Skolas sadarbības partneris apdrošināšanas sabiedrība ERGO:

Motocikliem, lai tie varētu piedalīties satiksmē obligātā apdrošināšana ir OCTA.
ERGO piedāvā arī KASKO apdrošināšanu pie nosacījumiem, ka apdrošināt var tikai līdz 15 gadus vecu un tikai Latvijā reģistrētu motociklu ar motora tilpumu 51 cm³ vai lielāku. Polises darbības teritorija ir Eiropas valstis izņemot NVS. Nakts laikā no 23:00-06:00 motocikls jātur slēgtā telpā vai par perimetru slēgtā apsargājamā teritorijā. KASKO iekļauj arī tehniskās palīdzības apdrošināšanu (motocikla un vadītāja evakuāciju līdz servisam, nomas a/m līdz 3 dienām, viesnīcu, ja negadījums ārpus LV). Kā arī motociklu drīkst vadīt tikai personas ar motocikla vadītāja A2 vai A kategoriju. Par pārējiem pašriskiem, papildus noteikumiem saistībā ar KASKO polisi vairāk uzzināt var, sazinoties ar ERGO klientu centra konsultantu.

Līdz ar to būtiskākie KASKO apdrošināšanas noteikumi:
Motocikla motora tilpums sākot no 51 cm³;
Motocikls ne vacāks par 15 gadiem;
Apdrošinātais motocikls nakts laikā jātur slēgtā telpā vai apsargātā teritorijā;
Vadītājam ir jābūt A2 vai A kategorijas vadītāja apliecībai.

KASKO apdrošināšanas polisi iegādājušies 58% no DBS aptaujātajiem motobraucējiem, līdz ar to 42%, kas to vēl nav veikuši ir vērts apdomāt par šo iespēju, lai papildus pasargātu savu spēkratu.

Esi apzinīgs motobraucējs un rūpējies par savu drošību!