29/09/2023
Būtiski sarucis autovadītāju skaits, kuri regulāri ved auto uz apkopi pie speciālista
Tikai 43% autovadītāju norāda, ka regulāri ved auto uz apkopi un apskati pie zinoša un uzticama speciālista. Tas ir par 8% mazāk, nekā pērn. Katrs desmitais autovadītājs norāda, ka rūpējas par savu auto, piedomājot pie sava braukšana stila, bet 25% atzīst, ka seko līdzi auto tehniskajam stāvoklim pašu spēkiem. 6% uzskata, ka, lai auto uzturētu kārtībā, pietiek ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas tehnisko apskati, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati. Vēl 15% atzīst, ka par auto tehnisko stāvokli rūpējas kāds cits no mājsaimniecības.
Salīdzinot ar pētījuma rezultātiem pērn, diemžēl, jāsecina, ka rūpes par auto tehnisko stāvokli aizvien retāk uzticam profesionāļiem. Jau pērn par 6% bija samazinājies to autovadītāju skaits, kuri spēkratu regulāri ved pie speciālista (salīdzinājumā ar 2021. gadu), un šogad rādītājs turpina samazināties.
“Mūsu uzņēmuma šoferiem regulāri atgādinām, cik svarīgi ir piedomāt pie braukšanas stila un paradumiem. Vienlaikus jāapzinās, ka tas nevar būt vienīgais veids, kā rūpēties par automašīnām un to tehnisko stāvokli, tāpēc regulāri sekojam līdzi riepu nodilumam, kā arī tam, lai izmantotās automašīnas būtu ar atbilstošu bremžu stāvokli, lai netiktu ignorētas problēmas balstiekārtā u.c. Lietas, kas sākotnēji šķiet sīkumi, dažādās situācijās var radīt papildus riskus uz ceļiem,” stāsta “Carlsberg Baltic” izpilddirektors Rolandas Viršilas.
“Ja braucam pie speciālista uz auto servisu tikai tad, kad ir patiesi liela problēma, kas liedz braukt vispār vai acīmredzami rada bīstamību, patiesībā darām to par vēlu. Patiesībā uzmanība jāpievērš arī detaļām un tad jārada maksimāli savlaicīgi, jo pat aizdomīgas skaņas var liecināt, ka radusies kāda problēma. Auto var pielīdzināt mūsu pašu organismam – ignorējot nelielus simptomus, varam iedzīvoties nopietnākās saslimšanās,” stāsta Drošas braukšanas skolas vadītājs Jānis Vanks.
Interesanti, ka šogad aptaujas rezultāti liecina par pavisam citādāku sadalījumu pēc dzimuma, nekā pērn. Ja 2022. gadā sievietes biežāk veda savu auto uz apkopi un apskati pie zinoša un uzticama speciālista (55%), nekā vīrieši (48%), tad šogad situācija ir mainījusies – 49% atzīst, ka regulāri ved auto uz apkopi un apskati, kamēr šādu atbildi sniedz tikai 36% sievietes.
Par savām spējām rūpēties par auto tehnisko stāvokli bez speciālistu iesaistes vispārliecinātākie ir Kurzemes un Latgales autovadītāji (31%), bet speciālistam biežāk uzticas rīdzinieki – 51%. Pārliecību, ka, lai auto uzturētu kārtībā, pietiek ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas tehnisko apskati, visbiežāk pauž gados jaunāki autovadītāji (vecumā no 18 līdz 29 gadiem) – 11%, bet auto uz apkopi pie speciālista biežāk ved gados vecāki autovadītāji – 47% vecuma grupā no 50 līdz 59 gadiem un 51% vecuma grupā no 60 līdz 74 gadiem.
“Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss” ir bezalkoholiskā alus “Carlsberg 0.0” pētījums, kas tapis sadarbībā ar Drošas Braukšanas Skolu un pētījumu centru Norstat. Pētījumā, kas veikts 2023. gada jūlijā piedalījās 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Pētījums veikts ar mērķi sekmēt atbildīgu braukšanu un izpratni par to, kas rada papildus riskus uz ceļiem, un kā tos novērst.