Kā pašrocīgi nomainīt bojātu riepu uz ceļa un kāda ir rezerves riteņa nozīme?

Katru gadu autobraucēju pavasara vēstnesis ir BEDRES! Nokūstot sniegam, Latvijas autoceļu stāvoklis nepavisam nav iepriecinošs. Bedres dziļumu braukšanas laikā nav iespējams noteikt, tāpēc nereti iebraukšana bedrē rezultējas ar pārsistu riepu, smagākos gadījumos pat ar sabojātu riepas disku, kā arī tiek pamatīgi bojāta automašīnas ritošā daļa.

Šajā rakstā noskaidrosim kā rīkoties situācijā, ja automašīnas riteņa trieciens bedrē rezultējas ar pārsistu riepu un kādi ceļu satiksmes noteikumi jāievēro mainot automašīnai riteni, ja spēkrats jāaptur stāvēšanai neatļautā vietā? Veicām arī aptauju Drošas Braukšanas Skolas sociālo tīklu sekotāju starpā, vai autobraucēji ir gatavi situācijai, ja uz ceļa būtu jāmaina automašīnai riepa.


Automašīnas vadāmība strauji pasliktinās, salonā jūtama dobja skaņa - tie ir pirmie signāli, kas vēsta par bojātu riepu. Kādi ceļu satiksmes noteikumi jāievēro situācijā, ja uz ceļa jāaptur automašīna un jāveic riepas maiņa komentē Drošas Braukšanas Skolas direktors Jānis Vanks:


“Pirmais, ko noteikti ir jādara ir jāaptur automašīna pēc iespējas drošākā vietā. Otrais - jāparūpējas par savu un satiksmes drošību - jāieslēdz avārijas gaismas signāls un jāizliek avārijas trijstūris (apdzīvotā vietā ne mazāk par 15 m no transportlīdzekļa, ārpus apdzīvotām vietām ne mazāk par 100 m no transportlīdzekļa). Trešais - ir jābūt redzamam un jāuzvelk atstarojošā veste, lai drošāk varētu pārvietoties ap automašīnu. Īpaši tas ir svarīgi diennakts tumšajā laikā.”


“Rezerves ritenis ir tikai un vienīgi pagaidu risinājums un uz rezerves riteņa ir norādīts ar kādu maksimālo braukšanas ātrumu ir atļauts braukt. Jāņem vērā, ka rezerves ritenis var atšķirties no pārējām automašīnas riepām, gan ar protektora zīmējumu, gan izmēru, tāpēc ir jāievēro īpaša piesardzība un pēc iespējas ātrāk jāatrisina šī problēma.”


Kā vēsta aptaujas dati, Latvijas autovadītājiem situācija ar cauru riepu uz ceļa nav sveša, to atzīst 69% no aptaujātajiem.


67% no respondentiem atzīst, ka viņu automašīnā ir viss nepieciešamais, lai pašrocīgi veiksmīgi nomainītu automašīnai riepu.


Kas tad ir tas, ko vajadzētu turēt automašīnā, lai būtu viss nepieciešamais brīdī, kad uz ceļa pašrocīgi jāmaina bojātā automašīnas riepa:

  • rezerves ritenis;
  • domkrats;
  • automašīnas riteņu atslēga;
  • cimdi;
  • riteņu bloķēšanas ķīlis;
  • avārijas trijstūris;
  • atstarojošā veste;
  • lukturītis.


Kā patstāvīgi veikt bojātas riepas nomaiņu uz rezerves riteni un par tā nozīmi vairāk komentē Kumho Tyre pārstāvis Latvijā:


“Primārais ir parūpēties par drošību. Gan par satiksmes brīdināšanu par šķērsli uz ceļa, gan par piemērotu vietu, lai veiktu riteņa nomaiņas procesu. Automašīnu noteikti jānovieto līdzenā vietā un vislabāk uz cieta ceļa seguma. Automašīna jānostiprina, izmantojot stāvbremzi, ieliekot ātruma pārslēgu pārnesumā un novietojot zem kādas riepas speciālo riteņu bloķēšanas ķīli, ja tāda nav, tad var izmantot akmeņus, koka gabalu u.tml.”


“Bojātās riepas nomaiņas process:

  1. Ja automašīnai ir dekoratīvais disks - noņemiet to.
  2. Ar uzgriežņu atslēgu pretēji pulksteņrādītāja virzienam nedaudz atskrūvējiet katru skrūvi.
  3. Novietojiet domkratu zem automašīnas rāmja (precīzi paredzēto vietu var atrast automašīnas lietotāja rokasgrāmatā). Grieziet domkratu pulksteņrādītāja virzienā līdz bojātā riepa paceļas apmēram 15 cm no zemes.
  4. Līdz galam atskrūvējiet riteņa uzgriežņus.
  5. Noņemiet bojāto riepu.
  6. Vietā lieciet rezerves riepu uz riteņa skrūvēm un nedaudz pievelciet uzgriežņus.
  7. Nolaidiet automašīnu no domkrata un kārtīgi pievelciet riteņu uzgriežņus līdz galam.”

“Rezerves ritenis nav paredzēts ilgstošai braukšanai un garām distancēm, tādēļ pēc iespējas ātrāk jāuzstāda atpakaļ oriģinālā riepa.”


“Mūsdienās pastāv citi risinājumi, piemēram, riepu remonta putas, kas novērš gaisa noplūdi, ja cauruma diametrs ir līdz 5 mm, bet tādejādi neatgriezeniski tiek sabojāta gan oriģinālā riepa, gan disks. Tāpēc turēt automašīnā rezerves riteni noteikti ir lētāks risinājums, jo bojāto oriģinālo riepu varēs salabot un pēc tam turpināt lietot.”


“Rezerves riteni, vajadzētu periodiski pārbaudīt vai tajā ir pietiekams gaisa spiediens un nav bojājumu, lai brīdī, kad to būs nepieciešams izmantot, viss būtu darba kārtībā.”


Ja Jūsu automašīnā nav rezerves riteņa vai citu bojātās riepas salabošanas risinājumu, lai spētu turpināt ceļu līdz tuvākajam autoservisam, tad meklējiet palīdzību un zvaniet kādam no auto avārijas dienestiem.


Esiet gatavi dažādām dzīves situācijām! Lai drošs ceļš!