Kā rīkoties, ja automašīnai ceļa vidū rodas tehniskas problēmas?

Automašīnai pēkšņi rodas tehniskas problēmas un nākas to apturēt stāvēšanai neatļautā vietā - ko darīt? Situācijas mēdz būt dažādas, bet kā pareizi rīkoties un kam lūgt palīdzību, ne vienmēr ir skaidrs. Šajā rakstā noskaidrosim kā rīkoties un brīdināt citus autovadītājus par stāvošu automašīnu uz ceļa, kā pareizi apbraukt šķērsli, kam vienmēr būtu jāatrodas automašīnā un kādas ir palīdzības iespējas. Papildus veicām aptauju Drošas Braukšanas Skolas sociālo tīklu sekotāju starpā.

Neviens vien autovadītājs zin, ko nozīmē palikt ceļa malā automašīnas tehnisko problēmu dēļ. To apliecina arī mūsu aptaujas dati - 64% no aptaujātajiem atzīst, ka viņiem ir gadījušās tehniskās nedienas uz ceļa. Šādas ķibeles ir neparedzamas un notiek spontāni. 84% no šiem respondentiem zin, kā pareizi rīkoties šādās situācijās, kad piespiedu kārtā jāaptur automašīna stāvēšanai neatļautā vietā, bet 16% no aptaujātajiem atzīst, ka īsti nav skaidrs, kas darāms.

Automašīnā vienmēr būtu jābūt īpaši izstrādātajam drošības komplektam, kas sastāv no avārijas trijstūra, atstarojošas vestes, ugunsdzēšamā aparāta un pirmās palīdzības aptieciņas. Ne velti šīs lietas tiek uzraudzītas automašīnu tehniskajās apskatēs un svarīgi atcerēties, ka ugunsdzēšamajam aparātam ir jābūt ar derīgu lietošanas termiņu. Aptaujas dati liecina, ka ne visas automašīnas ir nodrošinātas ar šīm lietām. 33 % no aptaujātajiem atzīst, ka viņu automašīnās nav ugunsdzēsības aparāta, 15% aptaujāto nav iegādājušies pirmās palīdzības aptieciņu, 28% atzīst, ka viņiem automašīnā nav atstarojošās vestes un 12% nav nodrošinājušies ar avārijas trijstūri.

Vēl svarīgi būtu parūpēties par kontaktu sarakstu, kam lūgt palīdzību, lai ātrāk atrisinātu radušos problēmu. Piemēram, saglabāt telefonā savas automašīnas apdrošinātāja palīdzības tālruņa numuru, ja ir iegādāta attiecīgā polise, kas nodrošina palīdzību šādos gadījumos. Ja šāda polise nav iegādāta, tad palīdzību var meklēt pie speciāliem uzņēmumiem, kas piedāvā diennakts palīdzību uz ceļa vai sazināties ar savu autoservisu. Aptaujas dati liecina, ka 81% no aptaujātajiem zin, kam lūgt palīdzību un ar ko sazināties situācijā, ja automašīnai ir tehniskas problēmas, bet 19% respondentu atzīst, ka nezin, kur vērstos pēc palīdzības šādā situācijā.

Kā rīkoties situācijā, kad automašīnai uz ceļa rodas tehniskas problēmas un turpināt ceļu vairs nav iespējams, komentē Drošas Braukšanas Skolas direktors Jānis Vanks:

“Ja transportlīdzeklis piespiedu kārtā jāaptur vietās, kur apstāties aizliegts, vai var radīt draudus ceļu satiksmes drošībai - pirmais, kas jādara ir jāieslēdz avārijas gaismas signāls un jāizliek avārijas trijstūris, tādā attālumā no transportlīdzekļa, lai brīdinātu citus autovadītājus par briesmām. Avārijas trijstūris jāizliek ne mazāk par 15 m no transportlīdzekļa - apdzīvotās vietās un ne mazāk par 100 m no transportlīdzekļa - ārpus apdzīvotām vietām.
Lai droši varētu pārvietoties ap savu automašīnu un citiem satiksmes dalībniekiem Jūs būtu labi redzams ir jāuzvelk atstarojošā veste. Īpaši svarīgi ir vesti uzvilkt diennakts tumšajā laikā.”

“Citiem satiksmes dalībniekiem, ieraugot avārijas trijstūri un stāvošu automašīnu ar iedegtu avārijas gaismas signālu, ir būtiski jāsamazina braukšanas ātrums. Ja šķērslis ir jāapbrauc, iebraucot pretējā joslā, tad vispirms jādod ceļš pretim braucošajam transportlīdzeklim un tikai pēc tam var veikt apbraukšanas manevru un turpināt ceļu.”

Lai noskaidrotu kādu Tehnisko palīdzību var saņemt un kāda apdrošināšanas polise to nodrošina, komentē Drošas Braukšanas Skolas sadarbības partneris apdrošināšanas sabiedrība ERGO:

“Mūsu apdrošināšanas sabiedrībā ERGO Tehnisko palīdzību uz ceļa nodrošina KASKO polise vai arī OCTA polise, kurā ir piepirkta klāt tehniskā palīdzība, kas maksā tikai 15 EUR gadā. Lai saņemtu palīdzību klientam ir jāzvana uz ERGO diennakts palīdzības tālruni 1887 vai atrodoties ārzemēs uz +371 67081 887 un jāizsauc tehniskā palīdzība.”

“Atkarībā no t/l bojājumu rakstura tiks veikts t/l remonts uz vietas vai t/l un tā vadītāja un viena pasažiera transportēšana Latvijas teritorijā uz jebkuru klienta norādīto adresi, bet ārpus Latvijas uz tuvāko servisu. Transportlīdzekļa pārējie pasažieri tiks nogādāti līdz 50 km no negadījuma vietas uz nepieciešamo adresi.”

“Ja t/l nav saremontējams vienas darba dienas laikā, tad klientam tiek nodrošināts bezmaksas nomas t/l uz periodu līdz 3 dienām. Ja negadījums ir noticis ārpus Latvijas un t/l nevar saremontēt 24h laikā, tad t/l vadītājam un pasažieriem tiek apmaksāta viesnīca katrai personai ar limitu līdz 40 EUR un kopējo limitu līdz 240 EUR.”

“Lai klientam būtu ērtāk paziņot savu atrašanās vietu, pēc zvana saņemšanas klientam tiek nosūtīts SMS ar saiti uz kuras nospiežot, pakalpojumu sniedzējs redz klienta atrašanās vietu. Drīzumā klientiem būs pieejama arī funkcionalitāte, kurā klients varēs redzēt evakuatora tuvošanos, līdzīgi kā tas ir taksometru izsaukšanas aplikācijās. Lai klients pēc iespējas ātrāk varētu saņemt tehnisko palīdzību viņam tiek nosūtīts tuvākais pieejamais evakuators.”

Kā liecina aptaujas dati, ne visiem automašīnā ir drošības komplekts pilnā komplektācijā, tādēļ DBS ar sadarbības partneri apdrošināšanas sabiedrību ERGO rīko konkursu, kur iespējams laimēt divus šādus speciāli izstrādātus komplektus, kas sastāv no avārijas trijstūra, atstarojošas vestes, ugunsdzēšamā aparāta un pirmās palīdzības aptieciņas.

Informāciju un noteikumus, lai piedalītos konkursā meklē:
-Drošas Braukšanas Skolas facebook kontā 
-Drošas Braukšanas Skolas instagram kontā 

Esi gatavs dažādām dzīves situācijām! Brauc droši un atbildīgi, kopā ar ERGO un DBS!